lauantai 29. maaliskuuta 2014

Euroviisujen 2014 esikatselu

Kun pikkulinnut sirkuttavat ABBAn Does Your Mother Know'n kitarariffiä, on kevät ja aika perehtyä tämänvuotisiin euroviisuihin. Istukaa mukavasti, sillä tämä on pitkä sessio!


1. semifinaali

  • Armenia: Aram MP3 – Not Alone
Miekkosella ja naikkosella on riitaa autossa. Välillä näytetään Tanskan viimevuotisen voittajajoukkueen husaaritakkeihin sonnustautuneitten muusikoitten keskivartaloita. Kaksi kolmasosaa biisistä kuulostaa lupaavalta jousiballadilta, mutta kolmannen minuutin alkaessa revitään käyttöön se ennalta-arvattavin musiikkityyli.

  • Latvia: Aarzemnieki – Cake to bake
Ryhmä hippejä jammailee metsämökillä ja laulaja mainitsee Baker Streetin. Savolaiseen tapaan kakun leipominen on aloittamista vaille valmis. Eivätkö he tiedä, että the cake is a lie?

  • Viro: Tanja – Amazing
Luulin, että Euphoria (2012) olisi jo kaluttu loppuun, mutta näköjään ei.

  • Ruotsi: Sanna Nielsen – Undo
Ruotsalaiset hittinikkarit ovat keksineet uudehkon sävelkulun, josta tulee mieleen koripunonta ja Roy Orbisonin Crying ja jonka kaikki itseään kunnioittavat euroviisumaat sisällyttävät omiin esityksiinsä vuosina 2015–2017.

Vertaa Undon sävelkulkua...
... Roy Orbisonin biisiin Crying.
Kuten huomaamme tekemistäni ei-kovin-tarkoista nuottiesimerkeistä, kyseiset sävelkulut eivät olekaan kovin samanlaiset. No, tulipahan todistettua tämäkin.

  • Islanti: Pollapönk – No Prejudice
Islannin verkkarimiehet soittavat ilomielistä rokkia löllykkä-Bätmän-henkisessä sarjakuvamaailmassa. C-osan backbeat ajaa pahiksetkin hyviksiksi, ja alussa vilautetaan Armenian tapaan Tanskan viimevuotisia marssirumpuja. Pitääkin selvittää musiikkikauppa Thomannilta, onko marssirummut myyty loppuun.

  • Albania: Hersi – One Night's Anger
Luontodokumentissa esitellään luonnonvaraista sähkökitaristia ja muutamia tapoja ärähdellä laulaessa kuulostamatta vihaiselta.

  • Venäjä: Tolmachevy Sisters – Shine
Neuvostoliiton aikana opittiin, että jos jotain jotain sattuu olemaan kaupan, sitä kannattaa haalia varastoon niin paljon kuin irtoaa. Identtisehkön näköiset laulajatyttöset ovat ostaneet kaupat tyhjiksi hehkulampuista. Valitettavasti taisi tulla virheinvestointi, koska ilmeisen kehnolaatuiset lamput poksahtelevat pitkin esitystä.

  • Azerbaidžan: Dilara Kazimova – Start A Fire
Azerikaunottarella taitaa olla kisan hienoimmat mekot, ja ilmeisesti Veltto Virtanen pääsee heittämään papereita kulisseista harjoiteltuaan sitä ensin eduskunnan istuntosalissa. Muuten videossa pelataan öisen kaupungin ja soittimien estetiikalla.

  • Ukraina: Maria Yaremchuk – Tick-Tock
Nais- Michael Jacksonit tanssivat valokeiloissa ja viheltävät tarttuvaa sävelmää, joka tuo mieleen Bond-elokuvien tunnussävelmät. Kappaleessa on niin paljon helposti kuunneltavaa populaaria ainesta ja 1960-lukulaista suurisilmäistä viattomuutta, että veikkaisin kappaleelle runsasta pistesaalista.

  • Belgia: Axel Hirsoux – Mother
Belgian laulajana on Susan Boyle, mutta hän on nuorempi ja mies. Taustalla Edith Piafin haamu esittää pantomiimina klassisen kuvaelman "olen vankina lasisessa laatikossa". Biisi on klassinen paatosballadi, mutta laulajan ääni ei ole hullumpi.

  • Moldova: Cristina Scarlat – Wild Soul
Dubstep on näköjään edennyt jo Itä-Eurooppaan saakka, joten voimme heittää hyvästit sen muodikkuudelle. Moldova luottaa kohtalokasääniseen naikkoseen ja goottisymboleihin (noitavehkeet, mustat hevoset, pöllyävä tomu, liehuvat kankaat). Tunnelmasta tulee mieleen Edgar Allan Poen novelli Ligeia, vaikka mitään egyptiläistä ei ole mukana.

  • San Marino: Valentina Monetta – Maybe (Forse)
Monettakohan kertaa tämä Monetta on mukana kisoissa? Ilmeisesti kolmatta, jos olen pysynyt mukana laskuissa. Biisi on melkein sama kuin viimeksi, tai ainakin se käynnistyy yhtä hitaasti. Tämän vuoden euroviisumuotia on hengata hiekkarannalla iltapuvussa.

  • Portugali: Suzy – Quero Ser Tua
Portugalin esitys sijoittuu myötähäpeän asteikolla tasolle "blondi Meiju Suvas laulaa lambadaa ja lihaksikkaat nahkahousuiset miehet soittavat isoja rumpuja taustalaulajien joikuessa ponnettomasti". Seuraavana myötähäpeän asteikolla on taso "vampyyrimaiset tyypit hyppivät ja heiluttelevat lippuja". Mutta katsos mokomaa, sillekin tasolle päästään tässä monipuolisessa varietee-esityksessä!

  • Alankomaat: The Common Linnets – Calm After The Storm
Lauluduo, jonka miesosapuolella on oikeanlainen hattu, esittää versionsa biisistä Every Breath You Take.

  • Montenegro: Sergej ĆetkovićMoj Svijet
Pikkupojan lemmitty muuttaa pois, yhyy! Harmillisesti poju ei taida aikuisena olla enää yhtä suloinen. Onneksi poika saa rellestää kauniissa maisemissa ja muistella tyttöään. Musiikista en muista mitään.

  • Unkari: Kállay-Saunders – Running
Rankasta perheväkivaltaa kuvaavasta videosta ja biisistä tulee mieleen jokin nuortensarja tai -elokuva.

2. semifinaali


  • Malta: Firelight – Coming Home
Yllättävän mukava kantri-folk-ralli kertoo sodasta palaamisesta. Videon lopussa muistutetaan ensimmäisen maailmansodan syttymisestä olevan sata vuotta ja pyydetään muistamaan niitä, jotka eivät palanneet sodasta. Hämäännyin, koska osa videon kuvastosta (naisten valokuvat, keskitysleirivangit, osa vaatteista) liittyy toiseen maailmansotaan. Kumpaahan tässä tavoiteltiin? Toteutuksen anakronistisuuden lisäksi en pidä laulajattaren äänestä.


  • Israel: Mei Finegold Same Heart
Israelin neiti heiluu miekan kanssa ja laulaa aikovansa nylkeä kuulijan. Toivottavasti hän puhuu sinä-passiivissa. Olisin tykännyt enemmän, jos biisi olisi ollut täyttä hepreaa eikä paria säkeistöä lukuun ottamatta englanniksi.

  • Norja: Carl Espen Silent Storm
Sangen masentuneen oloinen miekkonen harjoittelee jeditaitojaan liikuttamalla vettä lasissa ja papereita ajatuksen voimalla. Voima ei ole vielä vahva hänessä, mutta onneksi sohvan takana lymyilevä Veltto Virtanen auttaa papereitten viskomisessa.

  • Georgia: The Shin & Mariko Three Minutes to Earth
Olipa kerran jengi georgialaisia.
Hei, perustettaisiinko sellainen bändi, jossa kaikki soittavat eri musiikkityyliä ja mielellään myös eri tahtilajeissa, vanha mies kysyi muilta.
Kiva idea, mutta entä jos en osaa soittaa mitään, kysyi etäisesti Oliver Jackson-Cohenia muistuttava nuorempi mies.
Ei haittaa. Voit välillä lyödä pystyrumpua ja muun aikaa heilutella käsiäsi kuin siipiä, muut vastasivat.
– Mutta entä jos haluaisimme heitellä papereita ilmaan? Moni muukin euroviisumaa tarvitsee Veltto Virtasta esitykseensä, eikä hän ehkä ehdi meidän esitykseemme viskelemään papereita, huolehti kiharatukkainen nainen.
Georgialaisjengi oli suruissaan, kunnes paikalle lentää lehahti georgialainen taikalintu.
– Ei huolta, kuomat! Minä voin ajoittaa sulkasatoni kappaleen puoliväliin, taikalintu lupasi.
Ja niin georgialaiset saattoivat eläytyä musiikkiinsa onnellisina elämänsä loppuun saakka.

  • Puola: Donatan & Cleo My Słowianie - We Are Slavic
Kieli poskessa tehty ironis-nationalistinen slaaviräppi ja tyttösten suupielistä valuva maitotuote tuovat mieleen kotoisen Orkestar Bordurkamme biisin Jogurt Bordurian. Puolalaisten kansallisasut ovat upean värikkäitä, ja videosta opimme monia uusia tapoja hyödyntää folkloristisia kukkahuiveja.

  • Itävalta: Conchita Wurst Rise Like a Phoenix
Kauniitten ja rohkeitten Taylor on kasvattanut parran ja ottanut Lidlin makkaratuotemerkiltä kuulostavan taiteilijanimen. Videossa hän oikoo jäseniään American Pie -tyylisessä ruusunterälehtikylvyssä.

  • Liettua: Vilija Matačiūnaitė Attention
+ Laulajatar osaa laulaa todella nopeasti "down do-do-down down on your knees".
+ Laulajattaren luonnollinen hiusväri.
– Melkein kaikki muu. 

  • Suomi: Softengine Something Better
I must admit I was waiting for something better (from Finland and from UMK) but this is quite tolerable, though. Nuorten poikien tiukasti yhteen soittava rokkibändi erottuu edukseen semifinaalien melko tasapaksuista artisteista. Biisi muuttuu paremmaksi joka kuuntelukerralla (lopun särkyvää huutolaulua lukuun ottamatta), ja toistaiseksi suosikkikohtani on 1:27–1:29 soinnutuksensa ansiosta. Taustalaulu on niin jee jee, että voin jo kuulla, kuinka suomalaisten alakoulujen kevätjuhlissa pikkutytöt laulavat sitä herkillä äänillään ja bassoa pienemmät pojat tavoittelevat sointuja kieli keskellä suuta.

  • Irlanti: Can-Linn (feat. Kasey Smith) Heartbeat
Ehkä maailman tylsin esikatseluvideon idea on antaa tyhjäilmeisen naikkosen laulaa studiossa. Irlannin biisissä on hyvin irlantilainen kansanmusariffi, mutta kuinka ollakaan, se muistuttaa paljon viimevuotisen voittajan tinapillimelodiaa. No, onhan tämä perin eurooppalaista, että kaikki lainaavat kaikilta.

  • Valko-Venäjä: Teo Cheesecake
Juustokakut ovat ällöttäviä ja niin on myös tämä kappale. Samoin artisti. Ei muuta sanottavaa.

  • Makedonia: Tijana To the Sky
Venytetty Laura Voutilainen tanssii kuin Miranda Hart. Biisi kuulostaa hieman Suomen vuoden 2002 edustuskappaleelta Addicted to Youlta, josta on poistettu kaikki svengi.

  • Sveitsi: Sebalter Hunter Of Stars
Mitä ihmettä? Tykästyin tähän kappaleeseen ensikuulemalta! Pidän myös videosta, jossa ei todellakaan yliyritetä vaan käytetään juuri niitä ensiksi mieleen tulleita ideoita. Vihellys- ja viuluosiot ovat todella kivat. Kokonaisuus tuo mieleen samoin aidon luonnollisuuden ja tylsän tavallisuuden rajalla keikkuvat Seminaarinmäen mieslaulajat: onko "me teemme vain parhaamme" -tyyli hienoa vai hävettävää?

  • Kreikka: Freaky Fortune feat. RiskyKidd Rise Up
Kreikan torvihommat ovat mainiot, mutta laiskat lauluosuudet ja muu musiikki eivät sytytä lainkaan. Ei jaksaisi kuunnella kokonaan.

  • Slovenia: Tinkara Kovač Round and round
Hyvät naiset ja herrat, seuraavaksi tapaamme Artistin. Aluksi hän soittaa huilua ja sitten laulaa "I'm gonna show you how to breathe". En kyllä neuvoisi ottamaan vastaan hengitysneuvoja henkilöltä, joka hengittää mikrofoniin. Mutta hyvä yleisö, saamme seurata huimaa taikuutta: laulajan taakse ilmestyy orkesteri, ja lopuksi se häviää yhtä yllättäen. 

  • Romania: Paula Seling & OVI Miracle
Eivätkö nämä Euphoria-kopiokertsit ikinä lopu? Myös esityksestä tuli voimakas déjà vu: tämähän on ilmiselvä Clarissan ja Joshin Top of the World UMK:sta. Tylsyyttä onneksi hieman lieventää jännitys siitä, saako Paula laulettua melkein kymmenen tahtia pitkän äänen. 

Valmiiksi finaalissa


  • Tanska: Basim Cliche Love Song
Ah! Luulin jo, ettei näissä euroviisuissa ole yhtään vanhoihin täteihin vetoavaa söpöä nuorukaista laulamassa elämäniloista rallatusta. Näin pitkään piti odottaa! Funkkikitarasta kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

  • Espanja: Ruth Lorenzo Dancing in the rain
Espanjan biisi ei ole ollenkaan niin tylsä kuin mitä olisi voinut odottaa. Kertosäkeistöön saisi hauskan lisäsäväyksen miksaamalla siihen vuoden 1968 euroviisuvoittajan La la lan kertsin. Sopisi täydellisesti.


  • Italia: Emma La Mia Città
Davidbowiemainen pimatsu vasta harjoittelee, kuinka valokynää käytetään. Hieman hajanainen biisi, mutta mieleenpainuvia riffejä. Hidas väliosa ei liity mitenkään mihinkään.

  • Ranska: TWIN TWIN Moustache
Ah ihana Ranska! <3 Kukapa ei himoitsisi viiksiä? Musiikkityyli ei kuulu lainkaan suosikkeihini, mutta pidän laulusta silti. Teksti on mainiota kielenopiskelumateriaalia, ja sanoma ('haluan sitä, haluan tätä, mikään ei mulle koskaan riitä; onpa niin tai näin, multa puuttuu aina jotakin') sopii hyvin nykyaikaan.
Je veux ci, je veux ça,
Il y en a jamais assez pour moi
C’est comme ci, c’est comme ça,
Il y a toujours un truc que j’ai pas.

  • Saksa: Elaiza It is right
Saksa yllättää sangen omintakeisella kansanmusahumppapopilla. Musiikkityyli on yllättävän raikas! Laulajan yliyrittäminen kuitenkin häiritsee. Voisiko vaikka edes yhden sanan laulaa ilman ns. tulkintaa?


  • Iso-Britannia: Molly Children of the Universe
Tänä vuonna olen näkevinäni ja kuulevinani poikkeuksellisen paljon vallankumous- ja taisteluteemoja. Ison-Britannian biisin väliosan "Power to the people" tuo mieleen useammankin Agit-Propin laulun, marssihengeltään kenties eniten Grandolan (Zeca Afonson Grândola). Tästä Children of the Universestä kun saisi nykymusiikin sätkätykset pois, kappale kestäisi enemmänkin kuuntelua.

[Kuva ja esikatseluvideot löytyvät sivustolta http://www.eurovision.tv/.]

Yleistä


Marssirumpuja käyttivät videossaan ainakin Armenia, Islanti ja Suomi.

Yhyy, tänä vuonna kukaan ei käyttänyt portaita putoavia appelsiineja tai muita oransseja palloja! Niitähän näimme vuonna 2012 Turkin ihastuttavan Can Bonomon Love Me Back -videossa (2:08 ja 2:37) ja vuonna 2013 Kroatian Klapa S Moran Mižerjassa (1:20). Toivottavasti plussapallot palaavat ensi vuonna.

Missä ovat siirappisen söpöt nuorukaiset?

Kappaleitten taso on tasaisen keskiverto. Mukana ei ole yhtään todellista rimanalitusta. On vaikea nimetä ennakkosuosikkia.

2 kommenttia:

  1. Vasta/rinnakkaisarvostelu, ensimmäinen semifinaali:

    1. Armenia
    Biisi oli jollain tasolla varsin hyvä, mutta video oli sitäkin mahtavampi. Surun raastamia suuria silmiä, pianon koskettimia, punaisia valoja taustalla, suuria epätoivoisia käsieleitä, huutoa autossa, ovien paiskomista, sadetta tuulilasissa, lisää äänettömiä ja korostetun epätoivoisia huutoja, suudelmia auton ikkunoista, naaman hieromista epätoivon merkiksi… ja marssirumpuja punaisiin unoformuihin pukeutuneiden miesten soittamana. Mitä?

    2. Latvia
    Biisin älyttömyys sai hymyilemään ja jopa nauramaan ääneen. Biisin sanoma jää hieman epäselväksi, paitsi siltä osin, että laulun kertoja on melkoinen ihmemies kaikkialla paitsi keittiössä. Videossa viihdyttävintä oli jonkinlaista perkussiota soittavan puoleksi rastapäisen miehen ilmeet. Oikeastaan ylipäätään kaikkien ilmeet. Plussaa tulee siitä, että tanssivasta väkijoukosta huolimatta videolla ei ole yhtäkään vähäpukeista naista tai miestä.

    3. Viro
    Biisi on sellainen, että voisin tanssia sen tahtiin jossain… ehkä olen jo tanssinutkin, koska en tiedä, miten biisistä tai videosta voisi tehdä yhtään tämän enemmän epäoriginaalia.

    4. Ruotsi
    Laulaja on Euroviisuista poiketen oikeasti hyvä, ja taustan blingblingit on oikeasti katosta roikkuvia ”kristalleja” eikä valoja tai screen-efektejä, onko tämä Euroviisu-luomua? Undo my sad kuulostaa tietokonekoodilta.

    5. Islanti
    Islannin Fröbelin palikat rokkaa ehkä jopa paremmin kuin alkuperäinen suomalainen kokoonpano, mutta muuten videoefektit, tanssiliikkeet, asut ja ilmeet on omaksuttu äärimmäisen hyvin. (vrt. https://www.youtube.com/watch?v=PR70JL5Xvog) Täysin ilman huvittunutta sarkasmia: Mahtavaa!

    6. Albania
    Video ja biisi kertovat traagista tarinaa siitä, miten merenneito rantautuu maalle ja näkee hetken unelmia hevosista ja villistä luonnosta, kunnes päätyy kaupunkiin, näkee maanpäällisen maailman kauheuden ja muuttuu miehiä vihaavaksi väkivaltaiseksi goottifeministiksi, joka salaa katkerana unelmoi niitä aikoja, kun vielä käveli rantaviivalla, ja takaisin merenalaiseen Disney-maailmaan palaaminen oli vielä vaihtoehto. Videon ehdoton meriitti on se, että rantaan huuhtoutuneen naikkosen hiukset ovat oikeasti sekaisin, eikä esim. täydellisen sileän pehmeät. Jos video saa samalla jonkun innostumaan Albanian villin ja koruttoman kauniista luonnosta ja matkustamaan sinne, se ei tietenkään haittaa ketään.

    7. Venäjä
    Rakkauden viestin lähettäminen maailmalle mainittu. Enempää ei kenenkään tarvitse tietää. Voittavat varmasti.

    8. Azerbaidžan
    Hullun kaunis nainen, hullun kaunis lauluääni ja hieman yllättävästi myös hullun kaunis biisi. Ainoa varjopuoli oli se, että pelkäsin koko ajan naisen putoavan biisin lopuksi katolta, joko tahallaan tai vahingossa, ja että video päättyy ylhäältä zoomattuun kuvaan kuolleesta naisesta esim. jonkun auton katolla hirvittävän biisin jälkeisen täydellisen hiljaisuuden vallitessa.

    9. Ukraina
    Erittäin potentiaalinen korvamatobiisi, joka on kaiken lisäksi varsin ok genrensä edustaja, vaikka lyriikat eivät kovin originaalit olekaan. Naisten liikehdintä ärsyttää minua, vaikka siluettitanssijat olivatkin hienoja. Takuulla taistelemassa voitosta.

    10. Belgia
    Susan Boyle -vertaus osui ja upposi! :D Dramaattista, voi miten dramaattista. Laulaja on kyllä todella hyvä, mutta en voi mitään sille, että taustan tanssijahahmo näyttää äidiltä, jonka joku voimakas taifuuni vie mukanaan, ja tämä traaginen turma esitetään nyt tässä hidastettuna, samalla kun äidin peräkammarissa tähän asti asunut poika huutaa äitinsä perään.

    11. Moldova
    Tämän vuotinen Ursula on laihduttanut ja siirtynyt piirretyistä Disneyn modernimpaan tuotantoon, Pirates of the Caribbeaniin. And like before, she has no feeling of mercy. Kaikesta edeltävästä huolimatta pidin sekä biisistä että videosta aika paljon.

    VastaaPoista
  2. Eka semifinaali jatkuu...

    12. San Marino
    Tuli selväksi, että biisin nimi on Maybe. Onkohan videon tekijät saaneet inspiraation Improv everywhere’in Black tie beach -flashmobeista? Jos näin on, heiltä on ehkä mennyt ohi, että tämäkin Flash mob -idea on hauskempaa porukalla kuin yksinään. Haluaisin myös huomauttaa, että nännien ei tarvitse näkyä ihan noin selvästi valkoisen kankaan läpi, jotta puku olisi seksikäs. (Myöskään San Marinolaisia ei varmaan haittaa, jos joku huomioi, miten kauniita luonnonrantoja maalla on tarjota.)

    13. Portugali
    Huh. Tämä olisi voinut olla vielä hirveämpikin…ehkä. Biisin ainoa ansio on se, että se on ensimmäinen tämän semifinaalin ei-englanninkielinen biisi. Loppubiisin ajan yritin epätoivoisesti nähdä, missä laulajan ihonvärisen yläosan kaula-aukko menee.

    14. Hollanti
    Kiva, rennon melankolinen biisi ja yksinkertaisen kaunis mustavalkovideo. Hieno juuri sellaisella tavalla, mikä tarkoittaa, että biisi tuskin pärjää kisoissa juuri mitenkään, mutta jota vastaavasti kenenkään hollantilaisen ei tarvitse erikseen hävetä. Myös Alankomaiden luonnonkauniit rannat voi bongata videolta, joskin mustavalkoisena ja lähikuvassa.

    15. Montenegro
    Kyllä näitä luonnonrantoja riittääkin Euroopassa! Montenegro ei selvästikään halua hävitä Albanialle turistmissa, ja näyttää siksi mahdollisesti jopa vielä enemmän ilmakuvia villin ja koruttoman kauniista luonnonmaisemista. Ai niin, olihan siinä joku laulajakin.

    16. Unkari
    Objektiivisesti ottaen olen kuullut parempiakin biisejä, mutta videon ja biisin sanoma on huomattavan tärkeä ja se esitetään todella vaikuttavasti. Eniten ehkä kunnioitan sitä, että tällaista sanomaa tuodaan esille Euroviisuihin kaikkien silmille tavallisen ”me halutaan vaikuttaa ihmisiin joten sanotaan nyt tässä biisissä vaikka että rakastetaan kaikki toisiamme ja unohdetaan kaikki ongelmat koska emme halua millään tavalla ottaa kantaa mihinkään todelliseen tai muistuttaa että tämä maailmamme ei oikeasti olekaan ideaalinen”.

    Bonuksena tähänastinen laulajan ympärillä katosta roikkuvien asioiden saldo:
    1. Ruotsi: kristallit
    2. Venäjä: polttimot
    3. Moldova: käkikellot

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...